ATT VARA MÄNNISKA

Så mycket som behöver komma ur mig. Tankar som bara mal och mal som nån sorts evighets-maskin. Känslor som gång på gång hugger i mitt hjärta. Ångesten som förlamar mig till oförmåga att handla och agera. Frustrationen som väcks av kraven som tynger mina axlar. Tvivlen som får mig att tappa modet och tron på mig själv. Rädslan som tvingar mig att kämpa emot istället för att släppa taget och leva här och nu.

Att ha kunskap hjälper inte alltid.Hur gärna jag än vill vara den glada, positiva Marie så fixar jag inte att på egen hand hitta henne igen.
Så kommer skulden och skammen till mig i samma stund som jag sitter här och skriver. Att "lasta" andra med mina plågor så som jag gör här, i andra forum på nätet och IRL känns inte heller bra. Det borde jag sköta utan inblandning utifrån, både för min egen och andras skull. Att blotta sitt innersta är att ta stora risker vad det gäller vänskap, familj, kärlek och arbetsliv. Tänker just nu främst på min framtida yrkes-dröm som kanske går i krasch pga den sida jag nu visar upp. Vem vill gå till någon som mig? Vad har jag att ge som inte kan ta vara på mig själv?
Å ena sidan så är jag ju bara mig själv och jag är inte heller mer än människa. Vi har alla våra svagheter och våra bagage och det är inget att skämmas för som jag ser det. Möjligen borde jag inte visa upp mina baksidor till allmän beskådan, men skriva är mitt redskap till klarhet och befrielse så det har jag behov av att göra i någon form.
Jag kunde ju skaffa mig en gammal hederlig dagbok och ge allt det tunga och smärtsamma till den istället. Då kunde jag åtminstone utåt få vara den jag egentligen är och vill vara. Då skulle troligen mina chanser att sprida glädje, inge hopp och mod samt ge kraft, lust och inspiration öka.
Samtidigt så är det som att sätta på sig en mask som döljer det som egentligen är en naturlig del av mänskligheten och livet. Ingen kan alltid vara på topp. Vi har alla upp och ned-gångar. Vilka vore vi utan dem? Känslokalla, likgiltiga robotar? Vad vore livet utan motgångarna? Förutsägbart och utan utvecklings-potential?
Så här med eget givit facit i hand så vill jag nog fortsätta vara den jag är även i detta forum. Kanske skaffar jag en privat liten dag-bok också för att skriva ner sådant som annars kan skada andra eller mig själv. Om jag inte istället nöjer mig med att ge det till någon professionell kontakt och befria mig genom meditation,mindfulness och motion i någon form.
Jag drar mig nu tillbaka och ger mig själv det bästa för stunden. Snart leder en välbekant, behagligt avslappnande röst mig in till mitt innersta rum. Där finns ljuset, kraften och kärleken som jag låter mig fyllas av.
Kanske kommer jag tillbaka och bjuder er lite av det senare eller så sparar jag helt enkelt allt det där  i mitt hjärta som plåster på dess smärtsamma sår.

Permalink Tankar & Funderingar Kommentarer (6) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Anki

Du vet att jag tänker på dej hela tiden försökte ringa dej härom dagen men fick inget svar....KRAM

Postat av: Anonym

Jag tror aldrig man vinner något på att inte vara sig själv.

Postat av: Gunnel L

Några ord till dig Marie. Först; Du har en otrolig förmåga att ge uttryck i både tal och skrift. Dessutom kan du ge uttryck för dina tankar, funderingar och känslor så vi som läser verkligen förstår exakt hur du känner dig. Du har ett otroligt uttryckssätt, FÅ förunnat. Grattis till detta Marie !



Och så vill jag säga följande; Jag tror inte för en sekund att du behöver vara orolig att din öppenhet och din tillfälliga down period skulle leda till att ingen skulle vilja komma till dig för att söka hjälp hos dig den dagen du är klar med din utbildning. Det är ju precis tvärtom Marie. Läser man allt du skriver här,,,så vore jag den FÖRSTA som skulle RUSA till din mottagning, jag skulle känna mig oerhört trygg att bli hjälpt av en sådan person som dig. En person med sådan livserfarenhet och förmåga att förstå, kan bara utföra ett genuint skickligt yrkesutövande på det området som du utbildar dig till. Glöm alrdig detta Marie. Skulle man känna sig mer trygg med någon som är tvärtemot dig Marie? ALDRIG !!!! Jag lovar dig Marie, det du har i ditt bagage, även om det kan verka tungt just nu, kommer du att ha nytta av den dagen någon som hamnat i en livskris sitter mitt emot dig och behöver ha råd av dig. Du kommer att göra det på det mest profesionellaste och skickligaste sättet FÅ kan. Jag lovar !



Att så öppet visa känslor och tankar som du gör Marie, är starkt gjort och du skall absolut inte tro att det skulle vara något negativt med det. Tvärtom, det visar bara att det finns en människa av kött och blod bakom alla bokstäver. OCH är även en hjälp för andra som tvekar att göra samma sak. Alltså att våga blotta sitt innersta.



Avlsutningsvis vill jag säga till dig Marie, FORTSÄTT vara den person som du är. Det är ju SÅ vi vill ha dig och det är ju SÅ vi ÄLSKAR personen Marie. HON bakom allt det vackra och känsliga som du så starkt och innerligt ger uttryck för och även vill delge till oss andra.

Varm varm kram.

Postat av: Bibbi

Hej Marie!!

Först vill jag hålla med Gunnel,

Jag har läst dina tidigare inlääg o sett foton och så skönt att se dig bada ditt barnbarn för bara 5 månader sedan och den lycka du strålade då. Läs det o minns o njut. Det är förändringarnas tid nu och du kommer tillbaka ännu mer medveten när du känner att det är dags. Vila nu o ge dig tid. Och fortsätt skriv. Varma kramar Bibbi Båth

Postat av: Marie

Håller med ovanstående komentarer. Fortsätt vara den du är.

Du beskriver så öppet och ärligt och är en stjärna med att få det så fint sagt med dina ord. Känner med dej i din smärta.

Jag är övertygad om att du kommer gå hel ur det hela.

Tack för att du delar med dej och tack för att jag fått lära känna dej om så bara med ordets hjälp.

Vill bara säga att jag finns hör, även om jag är lite frånvarande just nu.

Kram i massor!

Postat av: Eva A

"Ensam är stark"? Så 17 heller!!! "No man is an island" stämmer mycket bättre! Vi är vad vi är och blir vad vi blir i ett sammanhang. Ibland behöver vi gå in i oss själva, andra gånger behöver vi dela med oss - och vi skall göra det som känns rätt för oss där vi är. Jag vet inte vad du går igenom, jag vet inte vart du är på väg... Men i mina ögon verkar du vara en stark person med ett mål i sikte. Du kommer att klara vad du än beslutar dig för att göra - och jag blir nästan lite avundsjuk på dig som är mitt uppe i stora förändringar. Själv är jag i det läge i livet då allt känns som om det står stilla, som om ingenting spännande händer. Det gör det naturligtvis, men inte det där stora... Det där som mina drömmar handlar om... Jo, jag har förstått att du haft det tufft/har det tufft. Men till och med det kan låta lockande när man är mitt i stillestånd - för du är ju på väg... Och det verkar som om du har gott stöd runt dig! Lycka till med ditt fortsatta liv! Kram


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback