SKULD,SKAM OCH SMÄRTA

Kände instinktivt ett behov av att skriva av mig här samtidigt som jag inte vet hur alla tankar och känslor ska bli till ord. I själva verket försöker jag nog bara springa ifrån olustkänslan som gnager inom mig idag. Så fånigt av mig.
Borde våga möta det som ligger bakom, för det är väl psyket som spelar mig ett spratt igen kan jag tro.
Jag som har så mycket att glädjas åt i livet. Stundtals är det bara så svårt att se det för alla molnen.
Värst är all sjukdom och död som ploppar upp som läskiga varbölderna över allt bland vänner och bekanta. Sånt tynger och gör ont i en redan omtumlad berg-o-dalbane-själ. Att i en sådan grym värld ens yttra sina förhållandevis skit-beskymmer känns minst sagt ego-trippat. Än värre är att jag, som egentligen är en människa som bryr mig om och normalt brukar engagera mig framförallt när någon har det svårt, inte längre förmår vara den jag vill vara. Det gör också ont, men mest får det mig att känna skuld. Inga kul känslor att brottas med. Skuld, skam och smärta. Inte undra på att ångesten gör sig påmind ibland.
Vore jag ett uns förnuftig så går jag nu tillbaka i det jag just har skrivit ochfinner där svaret på hur jag ska ta mig ur det här tillståndet. Jag vet ju någonstans att det bara är mina livs-scheman och tankar som spelar mig ett spratt. Inte sjutton ska de få övertaget om mig! Kanske "bråkar de" med mig för att jag inte givit min själ vad den behöver på länge. Om jag skulle unna mig en härlig meditationsstund till vacker musik, levande ljus och rökelsedoft.Mmmm, så får det bli innan nattens timmar tar vid.

Permalink Känslor Kommentarer (5) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Gunnel L

Jag tycker verkligen inte att du skall känna något av dessa känslor. Men förstår samtidigt att du kan känna skuldkänslor för att inte räcka till, det är ju DET som varit dig personifierad. Den som alltid finns där med en hjälpande hand, mentalt eller fysiskt. MEN nu skall du bara ta hand om dig själv, meditera och finn din inre kraft. Den kommer, var säker på det, du goa älskvärda Marie

Varm kram från din vän Gunnel

Postat av: Partypinglan!

Trist att det känns så för dej Marie..kan i alla fall inte tro att det är mej du menar,för jag känner verkligen att du bryr dej om. Skickar tröstande meddelanden, och skickar vink om att du finns där om jag behöver. Nu har jag inte känt att jag behövt så mycket stöttning i detta,men är jätteglad och tacksam och det känns skönt att veta att du bryr dej. Hoppas nu att det vänder för dej igen, och bort med alla skuldkänslor,du behöver verkligen inte ha dom. Du är en sann vän, Kram!

Postat av: Anki

Vännen du vet vad vi pratade om i tisdags man kan inte finnas överallt men ändå bry sej. Tusen kramar.

Postat av: Ingrid

Jag har förut sagt - man behöver inte kunna allt. Nu säger jag - man behöver inte göra allt, hinna allt eller orka allt. Du finns inte bara för andra, andra finns också för dig. Ta vara på det!

Postat av: Yonne Karlsson

Hej lila goa Marie! Jag har äntligen tagit mig tid att kika igenom din blogg Så fint du beskrier din situatio och vad modigt också Du ska veta att du är en underbar människa Storkram på dig och vi ses på fb


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback