INSIKTER OCH TANKEMÖNSTER

Ibland känner jag mig som jag vunnit högsta vinsten trots alla motgångar och svårigheter jag gått igenom i mitt liv. Eller kanske är det just därför? Jo, så är det förstås.

Tack vare detta har jag tvingats till förändring både i praktiken och i min inre värld och det har lett mig närmare mig själv.
Numera är jag väl medveten om mina brister men också om min styrka. Jag har kommit till insikt i mångt och mycket när det gäller hur jag ska hantera mitt liv för att få ut så mycket som möjligt av det.
Att bli medveten och komma till insikt om vad man vill och hur man ska gå till väga för att nå dit är en bra (tom nödvändig) början, men det som sedan följer, att omsätta allt i praktiken, är inte helt lätt alla gånger.
Alla människor har sin historia, sitt bagage och utifrån det föds tankarna som skapar känslorna som leder oss till det sätt på vilket vi uppträder. Dessa mönster sitter oftast väldigt djupt då de många gånger byggts upp redan i barndomen för att hantera brister i anknytningen.
Vid sidan av det mödosamma arbetet att förändra dessa fast-etsade tankemönster finns det dessbättre det som är betydligt lättare att ändra och det är hur jag väljer att se på saker och ting. Att fokusera på det som är bra istället för att fastna i det som är dåligt.
Det är mitt livsmotto, men jag lyckas inte alltid hålla fokus på det, fast just idag känner jag mig upprymd och förväntansfull och ser möjligheterna i den dag som ligger framför mig.
Bara att öppna upp för glädje och lycka inombords bådar gott.
Att sedan vända blicken ut genom fönstret och mötas av ett soligt vinterlandskap, ett varmt leende, en trygg famn, bubblande skratt och allt annat underbart som finns där ute om man bara vill se det och ta emot det gör förstås sitt till.
ATT LEVA HÄR OCH NU ÄR NYCKELN TILL INRE FRID OCH VÄGEN TILL LYCKA.
IDAG HAR JAG NYCKELN I MIN HAND.
IDAG ÄR JAG LYCKLIG!

Permalink Tankar & Funderingar Kommentarer (3) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Anki

Vilka underbara bilder de får mej att längta ut och gå en lång promenad.Och texten den finns i mej med! TACK!

Postat av: Gunnel L

Underbart Marie.

Jag läser även Ankis kommentar och tänker..så lika ni är..så lika upplevelser ni söker i livet..så mycket hjälp ni har av varandra. Var rädd om varandra och er vänskap. Och lycka till i era nya liv..BÄGGE två !!

varm kram !

Postat av: Just det valet är vårt eget. Vi väljer om vi vill vara offer för eller ta kommandot över vår tillvaro!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback