DET SOM VARIT OCH DET SOM KOMMA SKALL

Så var 2010 till ända och med facit i hand kan jag konstatera att det blev ett mycket händelserikt år med både gott och ont innehåll.
Tre jämna födelsedagar har firats varav jag särskilt minns min pappas 70 års dag med mycket värme och kärlek.
En ny familjemedlem såg dagens ljus den 6 juli och jag blev mormor för andra gången till ännu en liten solstråle.
Tältsemestern med barnen, mamma och min syster och hennes barn fick ta en paus för ett bb-besök dagen efter.
Vilken lycka att få hålla lilla Liah tätt intill i famnen och smeka den mjuka huden och känna hennes ljuva babydoft!
Under årets första månader blev min arbetssituation allt tuffare och jag mådde sämre och sämre psykiskt. Till sist gav jag upp och gjorde något för mig mycket radikalt. Jag sade upp mig utan att ha något annat arbete att gå till!
Smått galet kan tyckas, men ack vilken frihetskänsla. Att jag vågade har jag ledare och kamrater i en mycket omvälvande kurs i personlig utveckling att tacka för.
En kurs som förutom styrka väckte mycket starka känslor, ökad medvetenhet och otroliga insikter. Den öppnade nya vägar som förde mig vidare till ännu en kurs i samma anda. Efter många års drömmande om en ny yrkesinriktning fann jag dessutom äntligen det jag så länge sökt. Plötsligt visste jag vad jag ville bli och under hösten påbörjade jag en utbildning till Kognitiv Samtalsterapeut.
Att vara utan fast jobb var förstås socialt och ekonomiskt svårt, men det gav mig också tid att landa och att återfå den psykiska balansen. Jag hankade mig fram på timmar och kortare vikariat med roliga arbetsuppgifter och underbara arbetskamrater som hjälpte mig att återfå tron på mig själv igen.

Jag fick njuta av natur- och ö-liv med familj  och nära vännen,men jag fick också smaka på smärtsam övergivenhet och krossad tillit.
Som en röd tråd genom året har en skugga av saknad och längtan följt mig hack i häl och jag har förtvivlat kränkt ut och in på mig för att råda bot på den.
Jag har kommit en bit på väg, men det som är nära är så mycket svårare att förändra än det som är av mer praktiskt natur. Känslor av skuld, skam, tvivel och rädsla styr så otroligt mycket mer valen i mänskliga relationer än val av jobb, utbildning mm.
I slutet på året bjöds det på en härlig resa till Thailand och som pricken över i:et fick jag som en skänk från ovan ett toppen-jobb med en lön långt över förväntan.
Jag har också förärats med mycket omtanke och värme från nya bekantskaper och det hjälper mig att tro på att 2011 kommer låta mig finna den bit jag saknar i mitt livspussel. Det här året må inledas tufft, men när jag sitter här om ett år och än en gång summerar det som varit, så ser jag framför mig hur skuggorna gett vika för solens alla strålar.
Att vägen till lyckan kan vara lång, krokig och kantad av tagg-tråd är inget nytt för mig. Att jag vägrar fastna i tagg-tråden har alltid varit min räddning. Jag kommer att trassla mig igenom den sista härvan också.
Med den fasta övertygelsen om min egen förmåga och styrka tillsammans med den kärlek som växer inom mig genom möten med mig själv och andra ser jag fram emot att möta 2011!

Permalink Tankar & Funderingar Kommentarer (2) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Anki

Jag kan läsa en del mellan raderna och har gjort vad jag kunnat men det har tyvärr inte hjälpt. Lycka till

Postat av: Gunnel L

Det är inte många som har förändrat så mycket i sitt liv inom ett år som du gjort Marie.

Underbart att läsa om de positiva sakerna mindre underbart om de negativa...så klart. Må 2011 fortsätta i den positiva andan. Jag säger som Anki. Lycka till !!!

varm kram


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback