FÖRGYLLD VARDAG

Tänk att en helt vanlig vardag som genom ett trollslag kan förvandlas till bubblande skratt och sprudlande lycka. När man sätter ihop mig och min allra käraste vän med våra goa mammor så uppstår ljuv musik vill jag lova.

I torsdags var det alltså dags igen för oss att busa loss, men innan dess skulle det planeras vad som skulle ätas och sedan behövde det handlas och förstås tillagas med.Även det var ett nöje eftersom jag och Anki gjorde alla förberedelser tillsammans. Vi tog oss, som grädde på moset, också tid för en fika på Willys andra våning. En smarrig räkmacka slank lätt ner med några koppar kaffe.
Efter en lite sväng hem-om mig , så landade jag i Ankis kök och körde igång med pajskalen medan hon ruschade på med slut-städandet. Snart stod båda mäster-kockarna i köket med vinglaset i ena näven och med den andra rörandes i stekpannan eller vispandes i plastskålar. Två riktigt vackra och goda skapelser blev det. En med skaldjur och en med kantareller, spenat och västebotten-ost. Nä, nu ljuger jag. Det blev faktiskt 3 pajer med plommon-pajen som vi skulle ha till efterrätt.
När väl mammorna dök upp blev det champange med lite snacks därtill.Efter det följde, förutom mat och dryck, både Buzz och Sing-star.
Inte undra på att vi kom upp i ånga så till den milda grad att vi tog klivet utan för dörren och upp en trappa för att bjuda in en manlig granne. Alla blev mäkta förvånade när grannen en stund efter det att lappen lagts i hans brevlåda plötsligt ringde på Ankis dörr och med ett glatt leende slog sig ner i soffan hos oss damer. Han visade sig vara en riktigt trevlig prick och förgyllde vår kväll till topp-nivå. Han skulle bara stanna en stund sa han för han skulle upp tidigt. Tydligen hade han svårt att slita sig (han med "fniss") för klockan var i alla fall en bra bit efter midnatt när han lämnade oss.
Mammorna lullade hem strax efter det att grannen gått  och kvar blev jag och Anki med alla underbara känslor och härliga minnen. Det blev en del eftersnack innan jag drog mig hemmåt för att krypa ner i min säng med ett stort leende på läpparna. Å vet ni vad, det där leendet består, trots den satans värken jag fått efter en tandoperation i förra veckan!

Våra härliga mammor.
Ankis son med flickvän, som sällskapade oss vid maten och utmanade oss i Buzz och Singstar.

Permalink Allmänt Kommentarer (3) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Gunnel L

"Stör jag" frågade han då han kom in i rummet "Du inte bara stör" svarade jag "du rubber hela min existens"...."Välkommen"



Kom att tänka på den dikten av Eva Kilpi

Genomkul kväll ni hade...

Postat av: Anki

Oj vilken dikt du hittat Gunnel den var fin.....Kram Marie jag ser fram emot nästa gång vi träffas med våra kära mammor.

Postat av: Gunnel L

Måste skriva min dikt på nytt Tappade bort en mening Så här är den rätta texten



"Säg till om jag stör" sa han när han steg in "så går jag meddetsamma"

"Du inte bara stör" svarade jag " du rubbar hela min existens" "Välkommen"



Eva Kilpi ur "sånger till kärleken"


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback