HÄR OCH NU!

Jag blir så förbaskat trött på mig själv för att jag är dum nog att lägga min kraft och energi på det som är negativt i tillvaron. Visst är det mycket som återstår innan jag nått dit mitt sanna jag vill, men inte sjutton behöver jag vänta med att leva tills dess för det.
Okej, jag gör väl en del roliga saker och upplever njutbara stunder, men i tanken är jag allt för ofta i framtiden. Det räcker inte att VETA att livet är här och nu. Jag måste definitivt bli bättre på att praktisera det. Att ständigt vara på jakt och att gå i kamp är allt för slitsamt.
Om jag, för att peppa mig själv och må hända glädja er, skulle ta och bjuda på lite "här och nu"-stunder som gömt sig i vardagen på sistone.
Vi kan börja med skolavslutningsdagen i förra veckan. En glädjens dag i sig, men i det ögonblick då jag såg mitt lilla barnbarn äta glass sittandes i knät på min dotter i klassrummet, stod tiden stilla. En obeskrivlig värme och lycka fyllde då mitt hjärta.
Samma underbara upplevelse fick jag på kvällen när jag var på en informationsträff ang en utbildning som jag funderat på att gå. Efter lite trevande kom svaren som fick alla bitar att falla på plats och med ens visste jag att det här är vad jag ska göra!
Denna veckan har också bjudit på flera njutbara ögonblick där tiden stått stilla, hjärtat fyllts av värme och själen fått vingar.
Där ibland  en utställning där hav, blommor och underbart vacker sång väckte känslor av närhet och ömhet.
Jag har även varit på Liseberg med min dotter, hennes kompis och min allra bästa vän. När jag strosade omkring där omfamnad av all blomsterprakt till ljudet av glada tjut ,spelande orkester  och smektes av  ljummen sommarvind glömde jag tid och rum då och då. Jag bara var. Jag bara njöt. Jag LEVDE!


Tänk ändå vad mycket det finns att glädjas åt om man bara slutar upp att springa händelserna i förväg, älta det som har varit och gräma sig över det som är svårt.
Skönt att jag återigen fått ett uppvaknande genom att skriva av mig.

Man har bara ett liv och det tänker jag leva HÄR OCH NU! Det är jag skyldig mig själv för all den tid jag ägnat åt att försumma mitt inre jag.


Permalink Tankar & Funderingar Kommentarer (9) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: Ingrid

Vill dela med mig av enkla men tänkvärda ord jag en gång fick av en vän och som jag sedan dess har försökt leva efter. "Gör alltid det bästa av stunden och ta aldrig ut bekymmer i förskott, för då riskerar du faktiskt att få dem två gånger. Låter du bli är chansen stor att du slipper dem helt."

Postat av: Anki

Oj oj som vanligt har du alldeles rätt i det du skriver och jag läser och lyssnar på allt för du är en klok person men jag är inte lika klok för jag har svårt att ta mej till en del vi pratar om.

Postat av: Gunnel L

Oj vad tårgögd jag blev både av de du skrev och till bilderna. Skönt att du börjar se ljuset i tunneln, på alla plan. Optimism lyser igenom i vartenda ord.....heja på heja på kramr från vännen Gunnel

Postat av: Carina Wickman

Vad glad jag blev av det du skrev.Tänk vad sant det är att vi måste leva i nuet....Gårdagen har vart, den kan vi inte ändra på,vi kan bara försöka vända den erfarenheten till något gott och dela med oss av den...Det kan vara svårt,men hade vi inte mött det så hade vi inte heller vart dem vi är....Om framtiden vet vi inget tur är väl det...Vi måste hjälpa varandra att fånga och ta vara på NUet!!...*ler*

Postat av: marie

Tack för dina kloka ord och funderingar.Leva i nuet ska man försöka göra men det är inte alltid så lätt..

Sä härligt att du börjat hitta din inre frid. Att din själ fått vingar...



Jag är inte heller så bra på att visa spår efter mej just nu...men är alltid in o kikar i din härliga blogg. Lämnar alltid sidan med en känsla av frid.

Må så gott idag. En lördag i kärlekens tecken.

kram

Postat av: marie

Hoppas du har en skön söndag! Kram

Postat av: messan

Inte har jag gjort det:) Tänk vad vi tänker lika;).

Livet är så gott och fantastiskt och att få ro är nog en av de största njutningar själen kan få.



Må så gott!

kramar

Postat av: 2barnspappan

Kloka ord!

Önskar dig en underbar vecka.



Kram

Postat av: 2barnspappan

Tack för dina ord.

Det blir med allra största sannolikhet en ny blogg!



Kram


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback